Det godaste rågbrödet

… tycker jag i alla fall!:) Ibland jäser det i brödleden och då får man som bekant passa på att ta fram brödspaden. Under två års tid har jag bakat med minst sagt växlande framgång. Här kommer ett långt från exakt sätt att fixa mitt favorit rågbröd.

Grund
2 dl ljummet vatten
1,5 dl vetemjöl special
2 dl fint rågmjöl
1 dl vetesurdeg

Det här blandas och får sedan stå över natten dvs ca tio timmar på ett ställe med minst rumstemperatur. Sätt en plast över när deg ska stå så här länge annars får du en torkad skorpa på ytan (tro mig!). Om du vill kan du välja mängden inom parantes nedan för att få ett något större bröd

Sista blandningen
Grunden från ovan
4 (4,5) dl ljummet vatten
3 (3,5) dl vetemjöl
4 (4,5) dl grovt rågmjöl
4 (4,5) dl fint rågmjöl
nästan 2 msk brödsirap
knappt 1 (1 hel) msk salt
1/2 dl solrosfrön
1 dl eller mer pumpafrön
1 dl uppkokt och avsvalnat vetekross
ca 1 msk mortlad kummin

Sedan kommer själva bakandet: Jag börjar alltid med att hälla i vattnet och hälften av mjölet. Sedan blandar jag i alla andra ingredienser.

(I många fall väntar man med saltet om man arbetar bröd i maskin och vill ha fram en glutenstruktur. Saltet hindrar detta och ska därför tillsättas mot slutet. I det här brödet som jag bara brukar röra runt med slev har det nog ingen större betydelse.)

Sedan har jag i resten av mjölet. När det är väl blandat tar jag en brödform på ca 2,7 liter. Smörar formen och lassar över degen i den. Nu får den jäsa till dubbel storlek något som bruka ta ca 3-4 timmar, glöm inte att sätta en plast över igen. Till slut finns där ingen återvändo och brödet ska in i ugn ca 55 minuter i 200 grader.

Tips!:

  • Om du först låter degen jäsa ca 2 timmar efter sista blandningen och sedan ställer den i kylskåpet så jäser den långsammare och får rejält mycket mer karaktär.
  • Dessutom funkar följande logistik utmärkt: Gör grunden på morgonen, låt stå över dagen, gör sista blandningen på kvällen och låt jäsa ca 2 timmar. Sedan in i kylskåpet tills morgonen nästa är kommen sedan baka och vips lite nybakat till frukost:)
  • Innan brödet åker in i ugnen strör jag mjöl och pumpafrön ovanpå för det ser så snyggt ut.
  • Otroligt gott att lägga en inlagd strömmingsflundra på
  • Ett annat pålägg på önskelistan i det här fallet är kalvsylta med kokta rödbetor
  • Annonser

    Kommentera

