Open conduct # n – SJ

Jag har skrivit den här artikeln tidigare och tyvärr verkar den alltid vara aktuell. Hur mycket fel måste det bli? Det är en bra fråga som jag citerat tidigare. Den här gången är det SJ som inte klarar av sin interna kritik och hantering av en mångfald av åsikter. De anställda törs inte längre kritisera brister.

En av de lokförare som skrev flest avvikelserapporter när något hade hänt med X 2000-tågen fick körförbud.”Den är en helt absurd historia”, säger fackförbundet Sekos ombudsman Valle Karlsson.

via Anställda vågar inte kritisera bristerna – DN.se.

Det innebär att de anställda förväntas gå till arbetet utan personligt ansvar och ett handlande utifrån detta. Hur många Lex Maria eller Sara behövs det för att organisationer ska fungera. Det är alltid sorgerligt när organisationen som är till för att uträtta det man inte kan på egen hand inte tillvaratar individen kompetens när den vänder sig till organisationen för att verka inom den.

Under 2009 skrev lokföraren Alf Carlsson en rad brev till chefer på SJ och påtalade bland annat bristande underhåll och ökade säkerhetsrisker. Två dagar innan julafton 2009 kom två chefer ned till Malmö och meddelade att han blivit uppsagd efter 30 år.

via Han larmade SJ om brister – DN.se.

Tidigare var det kriminalvårdens generaldirektör Lars Nylén i den misstänkta mutskandalen inom kriminalvården. Riksrevisionen anklagar honom för att ha lämnat felaktiga uppgifter och därmed försvårat granskningen.

Påven vet om vad som händer i sin organisation och prästernas pedofili. Bush kände till fångarnas oskuld. Vi minns alla problemen inom Röda Korset, kommunala företag i Göteborg, Grekland som mörkade sina statsfinanser eller moderaternas ständigt aktuella valfuskande.

Kanske det är dags för den katolska kyrkan att arbeta på sin egna värdegrund och hur den ska förhålla sig till sitt samtida samhälle.

Organisationerna idag måste ta till sig nya metoder i den dagliga verksamheten. Öppna upp och integrera samhället på ett helt nytt sätt. Snart kommer det inte längre anses vara acceptabelt att som ansvarig företagsledare, politiker eller religiöst överhuvud i efterhand övertyga om sin oskuld och ”kraftfullt” rensa problemen i organisationen. Kunder, medborgare eller medlemmar kommer kräva transparens i vardagen.

Omfattande delar av samhället är drabbade av en förtroendekris. Det går inte att förneka krisen genom att avvärja kraven på transparens. När ord står mot ord kommer Svarte Petter att färga den publika synen av organisationen.

Endast genom en ständig transparens och dokumentation kan verksamheten verifieras. För det är just bristen på transparens som skapar tillfällena och utrymmet för maktmissbruk, korruption och fusk i alla dess former. Det kan gälla Röda korset, skolan, den lagstiftande eller represiva statsapparaten.

Problemet är mänskligt och vår svårhet att övervinna oss själva. Lösningen står att finna i hur vi väljer att strukturerar våra organisationer. Hierarkiska organisationer förutsätter och reproducerar maktförhållanden inom organisationen vilka i sig är en grogrund för att mänsklig passivitet och oförmåga. Se hur en fågelflock löser uppgiften att samla föda och samtidigt skydda sig mot externa fienden:

Svt.se; SvD; DN; DN; SvD

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s