Förenklingens reproduktion

DNs ledare idag skriver om hur det kreativa läraryrket kräver arbetsgivarens förtroende för lärarens inre drivkraft. Som exempel på motsatsen nämns hur morötter och piskor fungerar som ledarskap vid enkla och rutinartade arbetsuppgifter.

DN debatt 7 april i år lyftes en parallell diskussion av Norman och Franzén där man pekade på bristande ledarskap från bolagsstyrelsernas sida när de så förenklat styr och motiverar börsnoterade Vd:ar med bonussystem. Även här framfördes vikten av inre drivkraft och tillfredsställelse genom arbetsuppgiften.

Ofta väljer vi ett förhållningssätt som rymmer vår egen förståelse och kompetens. Därav följer att vi sällan förmår mycket längre än kvantifierbara mål- och resultatformuleringar. Vi formas enligt efterfrågan och förmår inte övervinna oss själva. Ett sorgligt förhållningssätt som snabbt reproducerar sig i vår egen vardag.

Det är många diskussioner, processer, möten eller interaktioner mellan intressenterna i dagens skola som bidrar till kreativiteten i den pedagogiska processen. Hur ska en arbetsmiljö utformas som gynnar och säkrar den efterfrågade kreativiteten?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s