Cykelställ på skolgården

När styrningen av en verksamhet ska formuleras krävs det kunskap om innehållet och vad som påverkar resultatet. Att kräva kontroll över lärarnas timmar är som att diskutera var på skolgården cykelstället ska stå.

DN debatt idag framför artikelförfattarna att nästan var fjärde svensk elev lämnar skolan utan fullständiga betyg. Lägger vi till de brister i kunskap om ungdomarna och deras situation i skolan som kommit upp till ytan på ett så tragiskt sätt i Bjästa så står vi med en skola där verksamhetens innehåll, mål och värderingar måste ligga i fokus för diskussionerna.

Det är valår och skolfrågan berör många väljare. Arbetsgivare, facket och politikernas röster hörs. Mångfalden, engagemanget och kompetensen har en förmåga att avklinga när man lämnar den organisation som verkar i den.

Vad jag skulle vilja ta del av är lärarnas synpunkter och framför allt deras diskussioner och samtal kring skolan. Tänk att kunna få läsa om diskussionerna i lärarrummen kring detta. Se en video ur verkligheten. Ni förstår vad jag menar. Mångfalden, engagemang och kompetens har en förmåga att avklinga när man lämnar den organisation som verkar i den.

Lärare som håller spontana minikonferenser och kan dela dessa med lärar från andra skolor. Vänd på samtalet så att den samlade kompetensen i skolorna tillåts vara delaktig. Lägg till elevernas åsikter och erfarenheter. Ta delar av det skolgenererade innehållet och låt elevernas föräldrar träffas, dricka kaffe och diskutera.

Det finns idag många hårt slitande föräldrar som driver föräldraföreningar i skolorna. Med möten två eller tre gånger per termin. Alla föräldrar ska då vid givit tillfälle oaktat vad som händer i deras privatliv eller vad som är aktuellt i skolpolitiken släppa allt och ta sig till skolan mellan klockan 18.30 och 20.25. Kaffe och kakor serveras och sedan bilen hem.

För ett tag sedan var jag på ett skolmöte där man bjudit in en fantastisk pedagog. Hon talade i över en timma om hur barn fungerar och vad som påverkar deras skoldag. Otroligt fascinerande men när pedagogen föreläst var klockan sent på kvällen och mötet fick avslutas. Tänk om hennes föreläsning i stället funnits tillgänglig via internet och mobiltelefonen så hade jag tagit del av den på penedeltåget på väg till mötet och när jag nu fick tiden att verkligen träffa pedagogen fått möjlighet att tillsammans med de andra föräldrarna och lärarna diskutera kring ämnet.

Formatet vi anväder oss av för diskussioner, demokratiska processer, kunskapsöverföring och kompetensutvecking med mera är föråldrat och motverkar att ofta syften och mål. Effekten är försvinnande låg om vi ser till annat än att vi uppfyller kraven på att faktiskt ha haft möten eller faktiskt skrivit en artikel i gammelmedia.

Samtalet måste involvera de delar av verksamheten där erfarenhet, kunskap och kompetensen finns annars blir det parkeringsplatser till skolpolitikers bilar i stället för cykelställ på skolgården.

Annonser

One response to “Cykelställ på skolgården

  1. -bra skrivet och jag håller med i mångt och mycket(ej allt). Jag funderar ochså varför det verkar vara sån kaos angående arbetstid(förtrendetid), liten erfarenhetsuppföljning, många sitter hemma på kammaren och planerar/följer upp etc.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s