Det unika spräcker fördomar

Det är just i det enskilda och unika i varje individ och möte som en stor del av nyckeln till ett mindre fördomsfullt samhälle ligger. När man träffar individer märker man hur olika alla människor är och med respekt för de skillnader vi alla har kan vi mötas som lika och med värdighet.

När man talar om folkgrupper blir det ofta generaliseringar och minsta gemensamma faktorer lyfts fram och ges omotiverad tyngd. Traditionell massmedia är tvungna att vara försiktiga eftersom deras verksamhet delvis påbjuder broadcast och breda budskap med förenklingar.

I vardagens kontakter med människor finner jag det snarare tröttsamt att slita för att få fördomar besannade. Jag är nog längst inne lite för lat för fördomar.

4 responses to “Det unika spräcker fördomar

  1. Har du samma argument när invandrare grupperar sig? Eller är alla bara unika individer när vi talar om invandrare?

    • @danne Andemeningen är ungefär att när jag möter människor är det oerhört sällan jag upplever att allmänna fördomar är giltiga. Fördomar beror ofta på en lathet och vilja att ordna saker på ett förenklat sätt. Jag märker att ibland kan det vara tvärt om. Det åtgår oerhörda mängder energi för att upprätthålla och bevara fördomar när jag träffar människor.

  2. Så när muslimska ledare världen över säger att homosexualitet SKA bestraffas med döden så är det en fördom av mig om jag inte gillar att muslimer vill döda homosexuella?

    Samma gäller att lämna islam. I muslimska länder är det belagt med dödsstraff. Är det en fördom av mig då om det är deras lagar baserade på deras heliga skrifter?

    Om du har rätt, varför dömer då ut nazister i media? Det finns säkert snälla nazister som inte gjort någon illa i hela sitt liv. Vilka är då vi att dra alla nazister över samma kam?

    Jag anser att du har fel.
    Om en grupp avgränsar sig med vissa regler ska gruppen dömas efter dessa regler.

    Dessutom så är fördomar ett av kroppens skyddssystem. Den gör oss skeptiska när något är annorlunda. Jag tycker att fördomar faktiskt fyller en funktion. Står det en farbror med godis utanför skolan så VILL jag att barnen har fördomar och INTE följer med honom även om han är snäll.

    • @danne Det fina med det hela är ju att vi alla kan välja att leva våra liv med den grad av affirmation som passar oss

Kommentera

