Kina och Google – företag i kläm

I samband med att konflikten mellan Google och Kina fortsätter börjar ringarna på vattnet att sprida sig. De företag i Kina som använder sig av Googles tjänster så som Gmail, Google Docs eller Google Calendar vet inte idag hur det ska gå när Google lämna Kina. Landet kan när som strypa tjänsterna eller delar av dem. Google är bekymrat över läget för sina företagskunder.

Samtidigt satsar Google på mobilsidan och sökningarna via den mobila kanalen förespås gå om dito PC. Via förvärvet av AdMob, om det nu går igenom, hoppas Google kunna ta samma tätposition inom search advertising för den mobila kanalen som de har för traditionell internet.

”Google Engineering Vice President Vic Gundotra predicted that the rates companies pay for search ads on mobile phones would overtake rates they pay on the desktop because of the growing popularity and adoption of so-called smart phones that deliver a better browsing experience and simpler data plans.”

”In recent years, Google has seen mobile advertising rates increase dramatically, Gundotra said. The number of Google searches on mobile phones has increased fivefold in the last two years. He also noted that GPS and other features that broadcast a user’s whereabouts are helping Google create more relevant online ads.” LA Times

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s