Handlingsförlamade publicister saknar affärsmodell

gutenberg_11358_lgJournalistens, journalistikens och tidningarnas roll, affärsmodell och betydelse är satt i omfattande förändring. Det formulerings- och agendasettingmonopol som branschen tidigare åtnjutit är påväg bort. Avsändaren oavsett om det är ett mediahus, en journalist eller någon helt vanlig person är en del av en process där källa, text, läsning och reproduktion i allt större utsträckning integreras med varandra.

Det är inte nödvändigt att vara marxist för att konstatera att produktionsmedlen har hamnat i händerna på konsumenterna. Tidningsmarknaden genomlider förändringar och en kraftig nedgång och för nätet saknas en fungerande affärsmodell samtidigt som kanalerna kannibaliserar på den befintliga reklamkakan.

När då public service går ut med en satsning och utmanar tidningshusen hettar det till mer än vanligt. Med flyende intäkter från papper, ingen e-commerce, användaregenererat innehåll som flödar över snabbare och mer insiktsfullt än någon journalist kan hinna med kommer även public service och klämmer åt marknaden.

Vi har sett det förut, de gamla flygbolagen, musikindustrin och nu tidningshusen. Ska man följa med i förändring måste man arbeta för den. Kolla Obama! Change, om du inte initierar eller leder den måste du arbeta för att förstå och anpassa.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s