Design en fråga om att inkludera

All design är design men viss design är mer tillgänglig än annan. Under stora delar av 1900-talet användes design för att utveckla samhället och bygga bort orättvisor. Design var underordnat funktionalitet och välfärd. Men allt är statt i förändring och idag är design något som emanciperat och levererar upplevelser bortom vad vi trodde var möjligt. Digital design och upplevelse blir gammal och tidsmärkt fortare än inom andra områden.

Den bästa tillgängligheten och den bästa upplevelsen skapar alltid den bästa nyttan. En devis jag har använt inom e-commerce under lång tid. Till detta gäller det att veta vem som är ens målgrupp/-er. Definitioner varierar alltid i olika målgrupper. Har vi sedan en vision och målsättning med vad som ska uppnås blir det ofta mycket enklare och lättare att utvärdera. Släpper man de olika delarna lösa i ett projekt exempelvis olika målgrupper tappas bort på grund av för dålig tillgänglighet. Förmodligen har de förlorade målgruppernas krav inte varit integrerade i arbetet. Resultat inte blivit testat utifrån deras krav. Med följden att tillgängligheten och upplevelsen upplevelsen därmed uteblir. Det vill säga ingen nytta levereras.

I det aktuella fallet där många partiers hemsidor inte erbjuder funktionshindrade den tillgänglighet de har behov av för att likvärdigt kunna interagera på den politiska och demokratiska arenan uppstår det problem långt allvarligare än att ett företag förlorar intäkter på grund av att vissa målgrupper inte kan konsumera deras produkter. Problem finns även i övriga delar av samhället som inte heller det är designat för funktionshindrade. Det här problemet tror jag ligger i att arbetet med kommunikation och design lever ett liv frikopplat från innehållet. Alla människors lika rättigheter och det faktum att vissa människor på grund av exempelvis funktionshinder har särskilda rättigheter ligger ofta bortom designers, teknikers och byråers horisonter.

I Sverige finns bland annat Hjälpmedelsinstitutet som har arbetat i ett EU-projekt Design for All for eInclusion som 2009 levererade en rapport som kan uppfattas som en omfattande, lång, dåligt designad men trots detta är en nödvändig läsning för många intressenter i frågan. En annan metod för att komma tillrätta med problemet är att organisationerna för funktionshindrade satsar sina verksamhetsresurser på en gala eller åtminstone på ett pris för bästa design för funktionshindrade. Då lyckas de säkert nå målgruppen.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s