Vilken kroppsdel kan du hyra ut?

Sexköpslagen tvistefråga inom Centern – DN.se.

brainrepost: Självklart är det mycket med prostitution som är viktigt att ta avtånd ifrån och mycket lidande och icke självvalda händelser som lett dit eller situationer i samband med prostitutionen. Samtidigt när jag läste DN.se i somras om just prostitution så kunde jag inte låta bli att tänka att valet av uthyrd kroppsdel så kraftigt påverkar uppfattningen om jobbet. Själv hyr jag ut min hjärna varje dag. Dessutom tillhör jag absolut de vilka tar med mig jobbet hem. Mobiltelefonen kan ringa när som helst och självklart ber jag barnen att vara tystare och svarar. Stolthet? Jag är faktiskt stoltare över min hjärna än många andra kroppsdelar och finner den efter diverse jämförelser och ”enkäter” mer unik. En del av vår syn på prostitution har klara småborgerliga rötter. Även om jag inte har erfarenheten och kanske inte kan förstå hur det är att ”gå på gatan” så känner jag en stark sympati för dessa, till största delen, kvinnor. Vad jag har erfarit så är det flest män som säljer sex men kvinnorna gör det i större omfattning så volymen av av kvinnor såld sex är större. Därav att kvinnor som säljer sex även i större utsträckning än dito män hamnar i olika riskgrupper.

One response to “Vilken kroppsdel kan du hyra ut?

  1. Om det vore så att alla människor verkligen hade friheten att kunna göra sina val utifrån sina egna önskemål, att det inte handlade om val mellan ett eller ett flertal mer eller mindre usla alternativ – ja, då kunde Federleys tanke vara okej.

    Men så ser det inte ut i världen och om vi ska bygga världen utifrån nyliberalismens värderingar så kommer den allt mindre att se ut så.

    Högerns och nyliberalernas politiska idé grundar sig på den starkes rätt, ‘The survival of the fittest’ och när man pratar om ‘frihet’ så gör man det med den utgångspunkten.

Kommentera

