affär 2.0

Allt fler konsumenter handlar efter vad som kommuniceras via sociala nätverk, skriver DN.se. Sociala nätverk blir även virtuella shoppingsällskap som kompliment till e-handelns ensamhet irl. Som exempel nämns Bubbleroom. Företagen har precis kommit till insikt att webben har fått en ny funktion som kan vara avgörande. Närvaro är nödvändig och det sätter tryck på organisationen. Det går snabbt att förlora förtroendekapital och det kräver sina kvinnor och män för att skapa det. Samtidigt öppnar sig möjligheter att arbeta interaktivt med olika kategorier av intressenter och vid olika delar av produkters och tjänsters livscykler.

Crowd sourcing är ett centralt begrepp när organisationer låter många hjärnor tänka i stället för att begränsa till några anställdas dito. Mer intelligens helt enkelt. Genom att integrera exempelvis trogna eller viktiga kunder och andra intressenter i flera faser av tjänse- och produktcykelerna kan nya vinster uppnås. Allt från foresight, R&D, design och testing till marknadsföring och feedback. Exempel på hur sociala media används för bland annat distribution och försäljning finner du här på Mashable som listat 10 Facebook integrerade tjänster. Det här är en process där mobiltelefonen kommer att bli allt viktigare och ta en mycket naturlig roll.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s