Skånepolisen hänger ut misstänkta brottslingar – DN.se

Skånepolisen hänger ut misstänkta brottslingar – DN.se. Sydsvenskan
Crowd sourcing när det är som sämst. Varför inte lägga till en mobiltjänst som låter engagerade medborgare fotografera personer de tycker liknar de på polisens bilder och sedan skicka dessa geotaggade till polisen. Alternativt skickar man varje morgon i en bild på sig själv och får se vilken brottmisstänkt man är mest lik och när likheten är för påträngande och repressionen har bosatt sig i själen kan man ju själv gå till polisen. Är man inte dömd ska bilden absolut inte visas. Självklart räcker det med att de vilka är vittnen får se bilderna. Personligen tycker jag att bilder som rör brottet överhuvudtaget är onödiga. Den personliga integriteten får inte kränkas av den repressiva statsapparaten. Som Foucault sa: ”il faut toujours battre le baton”
Läs mer

2 responses to “Skånepolisen hänger ut misstänkta brottslingar – DN.se

  1. Jag tycker att det du skriver är otroligt korkat.

    Jag har själv blivit oprovocerat misshandlad 2 ggr. på Möllevångstorget i Malmö och skulle varit mkt. tacksam om dessa ”människor” blivit gripna p.g.a. att ett foto på dessa publicerats.

    jag lever hellre ”övervakad” eftersom jag inte är kriminell än att inte leva alls!

  2. @Malmö-Möllan Även jag har blivit misshandlad och rånad på öppen gata. Lika kränkande som jag tycker att det var och fortfarande är finner jag publik uthängning av foton av i icke dömda eller ens hörda personer. Problemet med våld löses inte med övervakning

Kommentera

