Lättlagat och superpoppis mat

barnkockenSom singelförälder finns det tillfällen som kräver bra, god och lättlagad mat. I går var ett sådant tillfälle, vi hade varit och plockat svamp och samtidigt behövde barnen in i duschen innan lunch.

Jag fyllde en hel kyckling med några vitlöksklyftor, en halv citron och salvia. Oljade formen och kycklingen samt adderade lite kryddor. In i ugnen 200 grader 18 min/500 gram + 18 min tillsammans med andra citronhalvan och några krossade vitlöksklyftor. När det är 30 min kvar lägger jag in morötter, potatis eller vad som ska vara till. Allt fixar sig självt förutom några ösningar. Massor av tid under tiden att umgås.

Kvällsmaten blev en av barnens absoluta favoriter: potatis- och purjolöksoppa med grekisk yoghurt och räkor. In i medelvarm kastrull med potatisbitar, purjolök, gul lök och vitlök sautera i olja. Täck med vatten och i med buljongtärningar. Koka tills potatisen är klar, krydda med peppar, körvel och vad alla tycker om. Kör slät med stavmixer och allt är klart!

Två enkla som ger massor av tid över till barnen om de inte vill vara med och laga maten.

Kommentera

