Journalist, javisst – jag skriver och är publicerad

gutenberg_11358_lgÄven om kulturjournalisterna kraftigt minskar i USA enligt DN.se går det kanske inte att tala om en kulturkris. Läser man tidningarna idag så verkar världen fylld av ekonomijournalister och oj vilken ekonomisk kris vi har. Journalistens, journalistikens och tidningarnas roll, affärsmodell och betydelse är satt i omfattande förändring. Det formulerings- och agendasettingmonopol som branschen tidigare åtnjutit är påväg bort. Avsändaren oavsett och det är ett mediahus, en journalist eller någon helt vanlig person är en del av en process där källa, text, läsning och reproduktion i allt större utsträckning integreras med varandra. Det är inte nödvändigt att vara marxist för att konstatera att produktionsmedlen har hamnat i händerna på konsumenterna.

Tidningsmarknaden genomlider förändringar och en kraftig nedgång. Metro är väl Stenbecks ända riktiga sorgebarn ekonomiskt och The Observer går en mycket osäker framtid till mötes.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s