Uthyrning av kroppsdelar – stora skillnader

brainSjälvklart är det mycket med prostitution som är viktigt att ta avtånd ifrån och mycket lidande och icke självvalda händelser som lett dit eller situationer i samband med prostitutionen. Samtidigt när jag läser DN.se idag om just prostitution så kan jag inte låta bli att tänka att valet av uthyrd kroppsdel så kraftigt påverkar uppfattningen om jobbet. Själv hyr jag ut min hjärna varje dag. Dessutom tillhör jag absolut de vilka tar med mig jobbet hem. Mobiltelefonen kan ringa när som helst och självklart ber jag barnen att vara tystare och svarar. Stolthet? Jag är faktiskt stoltare över min hjärna än många andra kroppsdelar och finner den efter diverse jämförelser och ”enkäter” mer unik. En del av vår syn på prostitution har klara småborgerliga rötter. Även om jag inte har erfarenheten och kanske inte kan förstå hur det är att ”gå på gatan” så känner jag en stark sympati för dessa, till största delen, kvinnor.

7 responses to “Uthyrning av kroppsdelar – stora skillnader

  1. Jag blir besviken när jag läser ditt inlägg. Om du nu hade använt den del som du uppenbarligen är så stolt över, så hade jag inte behövt berätta för dig att det är fler män än kvinnor som prostituerar sig.

    Lite tips efter en snabb sökning på nätet…

    http://www.sr.se/jonkoping/nyheter/artikel.asp?artikel=883481

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_435659.svd

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_435661.svd

    http://sydsvenskan.se/malmo/article223113.ece

    • @Jan, ledsen att gjort dig besviken. I artiklarna du ref till står det att fler män än kvinnor säljer sig (sex) på nätet inte totalt. Socialtjänsten talar i en annan artikel om att var fjärde till tionde prostituerad är man. I en annan refereras det till en enkät som säger att fler 19 åriga män än kvinnor i samma ålder sålt sex. Inget av detta motsäger mitt påstående att det är flest kvinnor som prostituerar sig. Samtidigt vill jag bara understryka att jag skrev att jag är stoltare över min hjärna än många andra kroppsdelar, följaktligen är min relation till min hjärna relativ. Mvh awickedone

  2. Mina länkar var tips till mer fördjupad kunskap om ämnet. Om du tar dig lite mer tid och sätter dig in i prostitution som begrepp kommer du hitta att fler män/pojkar (var gränsen för pojkar går brukar variera tämligen mycket..) prostituerar sig jämfört med kvinnor. För att ge dig ytterligare en knuff på vägen så titta på vad Niklas Eriksson har att säga.

    Arne Anka uttrycker det bra när han säger: Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter…

    • Ska du citera tvillingbrorsan min får du göra det rätt.
      Han sa: Att TÄNKA innan man TALAR är som att torka sig i RÖVEN innan man skiter.

      Kvack!

      För övrigt har jag oerhört svårt att tro att fler män än kvinnor prostituerar sig. Förekomsten av prostituerade på gatan och på nätet bär inte syn för den sägen.

  3. För övrigt har jag ungefär samma åsikt som awickedone. En mycket stor del av problematiken kring prostitution utgörs av den stigmatisering som samhället utsätter de prostituerade för, nästan mer än sexköparen. Förakt och avsmak är betydligt starkare drivkrafter för prostitutionsmotståndet än omsorg om de prostituerades välfärd. Hyckleriet firar stora triumfer.

  4. Så här ligger det till… fler män än kvinnor har erfarenhet av att sälja sex någon gång under sitt liv. Men fler kvinnor ”fastnar” i prostitutionen, d.v.s. tvingas sälja sex under en längre period i sitt liv. Därför stämmer båda påståendena: fler män prostituerar sig, men den största delen av prostituerade är kvinnor. Socialtjänsten sysslar givetvis mest med de som har problem, d.v.s. de som har prostitution som jobb snarare än hobby. Köparna är dock (oavsett om säljare är man eller kvinna) i stor majoritet män.

  5. Pingback: Alla ska hållas i arbete « awickedone´s Blog

Kommentera

