Kan fastighetsbranschen vara en föregångare

Idag talas det om lex Maria och om att man ska våga anmäla missförhållanden inom vården. Vem är egentligen ansvariga och vem vill att det går så långt som till en anmälan vilket i sig är ett bevis på onödigt och omänskligt lidande. Våga kvalitetssäkra vården!

Sedan 2004 finns lagen om skydd mot olycka vilket innebär att fastighetsinnehavaren eller den som bedriver kommersiell verksamhet i fastighet är skyldig enligt lag att förebygga olycka. Det innebär i praktiken att om en olycka inträffar så är exempelvis en Vd i ett fastighetsbolag ansvarig och måste kunna visa hur man har förebyggt risken och konsekvenserna av olycka. Det enklaste exemplet är kanske att kunna visa en lista med de tillfällen då en utrymningsväg har blivit kontrollerad och godkänd av en väktare eller fastighetsskötare. Kort sagt Vd är ansvarig, fördelar ansvaret ut i organisationen men behåller kontrollen via olika system som finns på marknaden idag. Systemen påminner anställda om vad som ska göras men även chefer och andra ansvariga blir varse att det finns uppgifter och kontrollpunkter som släpar eller väntar på åtgärd

Skulle motsvarande system finnas inom sjukvården skulle gamla inte glömmas bort utan att ansvariga blev påminda och de närmsta i vården skulle veta vad som ska göras. (utöver från självklar mänsklig omvårdnad). DN.se skriver att man måste våga anmäla enligt mig borde en kvalitetssytem varna långt innan en lex Maria anmälan är befogad. Vi vill ju implementera kvalitet inte konstatera att det gått fel. Omvårdnaden har ett stort arbete framför sig att bygga förtroende hos de presumtiva vårdtagarna som idag läser om missförhållanden alternativt ser anhöriga lida.

Inga system är perfekta och man ska vara försiktig i tilltron till dem men de har en fördel nämligen att de låter oss människor ägna oss åt de vi vill göra i den dagliga verksamheten och lämna administration och processtyrning åt systemen. Inom fastighetsbranschen har det varit tydligt att det inte handlar om att ”sätta dit någon” utan självklart hjälpa var och en att göra rätt. Vill man uppnå kvalitet ska det vara lätt att göra rätt!

Exempel på ett sådant system som används inom fastighetsbranschen idag är SER – sekreteraren från ITM. Systemet är utvecklat tillsammans med Unibail Rodamco Nordenitm_4

Annonser

One response to “Kan fastighetsbranschen vara en föregångare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s