Fyllda pastarör

På grillen eller i ugnen, lammkotletter gör tillbehören nästan överflödiga

På grillen eller i ugnen, lammkotletter gör tillbehören nästan överflödiga

Nu när gästerna kommer och går lite när som helst tycker jag att det är skönt att kunna ha något förberett i kylen. På förmiddagen när barnen är och springer av sig frukost energin förkokar jag några pastarör. De kyls snabbt ned i kallt vatten och fylls med vad man nu kan tänka sig. Mitt grundförslag för varje svensk butiks sortiment är Keso, ägg, purjolök, ost, chili och kryddor. Tveka inte att blanda i eller byta ut lite efter eget huvud men kom ihåg att det ska vara färska kryddor i när man laga pasta. När rören är fyllda läggs de i ugnsform. När gästerna kommer häller jag tomatsås över pastan, såsen görs så enkelt man önskar. Här följer vad jag vill ha i en tomatsås: tomater utom kärnor, rödlök, vitlök, salt, chili, peppar, koriander/salvia/basilika, socker, vinäger komplettera gärna med några soltorkade tomater i stället för puré för en mer koncentrerad tomatsmak. Tänk på att använda kastrull i rostfritt, klädd koppar reagerar med syran i tomat och bör användas till mindre syrliga idéer. Överst hamnar väl alltid lite ost och olivolja. Sedan in i ugnen tills färgen är den rätta.

Fördelen med detta är att nu kan jag servera vilket kött som helst till.

Kommentera

