EU-val eller il faut aimer l´etat

EU FLAGGADet sista betyder på svenska att man måste älska tillståndet/staten. Franskan har som bekant färre ord än de germanska språken, följdaktligen har franska ord oftare fler betydelser än deras kollegor i bland annat det svenska språket. Något som förmodligen varit en viktig del i utvecklandet av den kända franska esprit som vi nästan totalt saknar.

I det här fallet är det träffande, här sitter jag dagen innan omröstningen, inget parti passar mig. Jag känner att jag måste gå och rösta för att på så vis värna om de demokratiska värdena genom att väga upp mot populism och radikalism. Inspirerad av Obamas Kairo tal vill jag sträcka ut en hand mot världen. Jag har alltid varit en anhängare av EU som en motvikt till en, enligt mig, uråldrig nationalstat. Subsidiaritetsprincipen har alltid legat mig varmt om hjärtat. Jag har sätt EU som en möjlighet för regioner och intressen att stärka sin ställning gentemot merkantilistiska egocentriska vanföreställningar och rädsla för det annorlunda.

Under en längre tid i franska Katalonien förstod jag snabbt att Europa har en historia med en integrerad nutid som rymmer mer än en nationalstatsidentitet. Med ett hjärta starkt placerat i Nietzsche, Foucault, Marx och Deleuze finns naturligtvis en vilja och längtan till ett Europa, men snarast ett Europa 2.0. En politisk överbyggnad utan klarsyn och kritik av den frihet som marknaden vill ha men inte klarar av att hantera, en allt för mänsklig girighet utan förmåga till reflektion och självövervinnelse, kvantifiering av värden vilka egentligen vilar på kvalitativa skillnader – allt det föder mitt förakt – men jag tvingas omhulda tillståndet. Jag kan eller vill inte lämna dörren öppen för andra i min frånvaro – Nederländerna bedrövar mig. Var finns en dialog kring Europa som välkomnar en reflektion och ett EU-positivt hjärta som brinner för att varje människa ska få plats.
DN Opinion Europeisk vardag

Kommentera

