OVI har kommit

Ytterligare 10-tals miljoner telefoner kan nu nås via en distributionskanal för bland annat applikationer. Eller tvärt om: 10-tals miljoner mobilkonsumenter kan på ett strukturerat och gemensamt sätt nå applikationer och tjänster. Tillverkarna av mobiltelefoner har tagit över rodret på tjänsteskutan i mobilen och operatörerna står och tittar på som glada matroser. Efter att ha varit fast i gamla tjänster och intäkter har det visat sig svårt nästan smärtsamt för operatörer att hitta nya affärer. Få av operatörerna anväder mobilen som kanal för lojalitets- eller varumärkesbyggande aktiviteter. Detta trots att deras kunder är notoriskt otrogna.

Hur ser affären ut för en innehållsleverantör? Om jag är bank, eldistributör eller bilförsäljare hur ser då min mobila affär ut? Om jag säljer en applikation i App store eller Ovi så är ju det i sig en affär men om affärsnyttan skapas när kunden använder telefonen hur integrerar jag då mobilkanalen i min tjänsteportfölj? Vem kan hjälpa mig att landa i denna vår nya kanal? Lika glad som jag blir när en ny standard/plattform får fotfäste lika frustrerad blir jag över de frågetecken som kvarstår. Hoppas att framtiden snart är här!

Om OVI på Mobil.se

Kommentera

